אחד הדברים החשובים והמשפיעים ביותר בכל חברה, משק בית או ארגון הוא ניהול נכון ויעיל של התקציב. השאלה איך מנהלים תקציב היא שאלה שמגיעה פעמים רבות מאנשים שכבר ניסו בעבר באופן עצמאי לנהל את התקציב שלהם לבד, אם זה באמצעות טבלאות אקסל או דפים וגילו שמדובר במשימה מורכבת ולא פשוטה שקשה מאוד להתמיד בה לאורך זמן.
מי צריך לנהל תקציב?
לא רק בעל עסק המחזיק עובדים רבים ומגלגל סכומים רציניים צריך לנהל את התקציב שלו. ניהול תקציב הוא דבר שנדרש לכל אחד שמחזיק חשבון בנק ויש לו הוצאות והכנסות. זה יכול להיות בני נוער שזה עתה פתחו את חשבון הבנק הראשון שלהם, זוג צעיר שמנהל משק בית קטן או משפחה עם ילדים כולם צריכים בקרה ברמה כזאת או אחרת על מערך ההוצאות וההכנסות שלהם בכדי לוודא שהמצב נשאר כפי שצריך ולא נקלעים לבעיות וקשיים.
אז איך מנהלים תקציב ביעילות?
כאשר מדובר במשק בית קטן או עסק זעיר האפשרות הפשוטה יותר היא לנהל באופן ידני את התקציב. לעשות טבלה מסודרת של הוצאות והכנסות קבועות, כאשר לכל סעיף של הוצאה יהיה תקציב מסוים אליו אתם שואפים להגיע באותו חודש ולא לעבור אותו. שימו לב שכשאר אתם מקציבים לסעיף מסוים תקציב זה עלול לבוא על חשבון סעיף אחר ולכן יש צורך במבט על הכול כמכלול. בנוסף, תמיד תשאירו מרווח תקציבי עבור הוצאות בלתי צפויות כמו תיקונים לרכב או רכישת מכשיר חשמלי יקר.
איך מנהלים תקציב ביעילות בעסק גדול?
לעומת משק בית, עסק גדול זקוק למערכת לניהול תקציב עם יותר מאשר טבלאות אקסל או ניירות. בכדי לרכז את כל הנתונים הרלוונטיים ישנם מערכות תוכנה לניהול תקציב אשר מאפשרות לכל העובדים בחברה להוסיף נתונים רלוונטיים וכך לייצר תמונה מדויקת ועדכנית יותר של המצב, וכן לבעל החברה להציב מטרות ויעדים תקציביים תוך כדי בקרה על העמידה ביעדים.